Onsdag den 14 november 2012

I fredags var Sandholdtarna i stan (för möhippa och, skulle det visa sig, för att låta bilen haverera) så jag mötte upp på deras hotell. Ida hängde i lekhörnan, vi åt röding och hjort och avslutade med camembert och caipirinha i gröna öronlappsfåtöljer.

 

Väl hemma skulle jag packa väskan och ta en dusch och en massa annat onödigt småplock så inte förrän vid två kom jag i säng. Upp strax efter fem, koalaseg är en underdrift så det var skönt att få sjunka ned i tågsätet och sova ett par timmar till.

 

Fick så äntligen återse Peking, och Marwan. Vi tog en frukost och pratade ikapp, tog en vända på stan och gick sedan den korta vägen hem till deras urfina lägenhet på Östra Promenaaaaaden. Vilka Centralpalatsetvibbar, oj oj. Knarrande trägolv med fiskbensparkett, stora rum, djupa fönster, serveringsgång, jag var helt betagen. Jag har bett dem hålla utkik i huset, dyker det upp en lägenhet där är jag beredd att flytta.

 

Tog en laxburgare som vi brukar, och inhandlade lite grejer till kvällen. Blandade i ordning mojitos och ville checka in oss på FB: fick Fågelföreningen i Norrköping (FINK) som förslag och kunde förstås inte låta bli. "Första mojiton intogs på Finken med Staren och Vråken". Ett återkommande skämt resten av helgen.

 

 

Robin lagade vad som till en början lät som rymdmat men visade sig vara lamm kokat i en sous vide - det var det bästa lammkött jag ätit! Till det ugnsrödbetor, fetaost, bearnaiesås, mmm...

 

Hamnade till sist i soffan, blev en del Big Bang Theory. Glömde grilla s´mores. Skrattade så vi grät åt Mikkel i något körsbärstårtelagningsprogram, det var nog mest drinkarna.

 

Sov som en prinsessa under burspråket och fick Nutellafrukost. Sedan tog Marwan och jag en promenad bort till kattuppfödaren jag haft kontakt med och en timme senare fick vi verkligen slita oss därifrån för att hinna ta en kaffe innan tåget gick. Gudars skymning vilken kattlängtan jag har nu, det är helt galet.

 

 

Plockade upp Robban och sög i oss lite godsaker på Espresso House och hann sedan _precis_ till tåget med någon minuts marginal. Felskickade sms till mamma, "Nu rullar vi - ingen panik i holken som Vråken skulle ha sagt", fick ringa och förklara.

 

Hem till västkusten kom jag, och tände ljus för en saknad pappa denna Fars Dag.

 

Det blev en strålande måndag där det mesta kändes bra och där jag hade en överjordisk energi efter jobbet. Möblerade om för att kunna börja på de omålade väggarna, maskerade och lade ett första lager ljusgrått. Tog en paus, bryggde kaffe och värmde på bröd och åt i soffan. Tog fram ett block och skissade upp förslag på tre bilder som ska användas på jobbet, och fick syn på en fet spindel som firade sig ned för vardagsrumsfönster. Jag vet ju att de bor där, en hel liten spindelsläkt, men med jämna mellanrum får jag nog. Greppade Ajax badrumsspray och duschade nät, spindel och fönster. En del flydde, den jag siktat in mig på fick den största duschen och gled i en våt hög ned längs rutan och landade på fönsterblecket. Hann tänka att det skulle bli regn imorgon, men det straffade sig istället ett par timmar senare på ett annat sätt: feber. Värdelöst. Sov mig igenom tisdagen och det mesta av den här dagen också.

 

Nu känns det bra igen.


Kommentarer
Postat av: Sayo

Krya på dig, låter som en trevlig helg iaf!! :D
Jag har landat hemma med den obligatoriska förkylningen som straff, typiskt ;)

2012-11-17 @ 09:34:47
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Alma

Välkommen hem till mörker och till novemberregn. Nästa gång: reseblogg! Vi behöver det, vi här hemma.

2012-11-17 @ 16:08:16
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0