Söndag den 14 april 2013

Jag gillar att skriva listor över sånt som behöver göras, gillar det väldigt mycket faktiskt. Så mycket att jag alltid tar chansen att få skriva en oavsett hur obetydligt själva kom-ihåg det är. I vanliga fall finns därför en ToDo-pappersbit lagom till lördag morgon med stora ambitioner om att få mycket gjort. Lika vanligt är att det bara blir pannkaka av det, om ens det. En helg går lätt utan att jag kunnat bocka av något alls och därför har den där listan vuxit för varje vecka och är nu ohemult lång, plottrig och svårläst. Igår bestämde jag mig; dags att tackla den. För säkerhets skull lade jag till punkten "Se hyrfilmen" för att åtminstone kunna pricka av den; det här skulle minsann inte bli en overksam helg! Och det blev det inte heller.

 

Såg mycket riktigt filmen som legat ett tag på TV-bänken och väntat: Red State, läskigheter om pojkar tillfångatagna av en sekt. Skräckfilmer är en klar favoritgenre.

 

Trästolen som stått halvmålad har nu blivit helt svart förutom benen, vilket är medvetet. Det tog tre lager innan det blev snyggt och jag tror sitsen skulle behöva ännu ett.

 

Satte äntligen upp hyllan i köket, och spacklade igen hålen i sovrumsväggen. Snyggade till några skavanker i hallväggen också. Skrubbade badrummet rent och dammsög övriga lägenheten, lyssnade på P3 Dokumentär under tiden och hann med några program.

 

Skarven mellan vitt och grönt i sovrummet, som går i ett hörn, är numera spikrak (nåja) och de vita väggarna är inte lika fläckiga som innan. Köpte jord och planterade vita minipenséer i blomlådan på balkogen.

 

Jag har registrerat ett företagsnamn, det vill säga lämnat in en ansökan och väntar på att den ska behandlas, och jag har fixat lite med bloggen. De flesta förändringar blev till det sämre så jag tvingades återställa dem, men några småjuseringar har det ändå blivit. Enormt tidskrävande det där, en hög pixlar hit eller dit kan få den att se helt skev ut utan att man riktigt fattar vad som gick galet. Får nog ha bloggunderhåll någon timme varje vecka om det ska bli ordning på det.

 

Lånade böcker på biblioteket i fredags och har ägnat helgen åt att läsa dem: "Frilanshandboken" och "Bokföring och förenklat bokslut". Bra böcker båda två, öppnade mina ägon för somligt.

 

I ljuset av det deklararerade jag även, drog ut på det ovanligt länge i år och kan nu inte ens minnas vad det var jag skulle kolla upp. Något om förmånsbeskattning, men det får vara, nu är det gjort. Det här var sista gången det räckte med ett enkelt sms för att bekräfta de förtryckta uppgifterna, nästa år gör jag bokslut och även om det säkert bara handlar om ett par minusposter så kommer jag säkert att nojja en del över det, samtidigt som det faktiskt känns lite spännande. Just bokföring har aldrig tilltalat mig, förrän nu.

 

Har försiktigt börjat att skissa på ett visitkort, och på vad som kommer att kunna bli ett följebrev. Hann tvätta ett fönster också, innan regnet kom nu ikväll efter en solig dag.

 

Invigde gjutjärnsgrytan: det blev köttfärssås, inte så spännande kanske men gott! Det var minst ett år sedan jag gjorde det sist (enkel crepesfyllning räknas inte), har visst glömt bort att det finns. Vräkte i chiliflakes och lät den koka i 1½ timme, den blev en smula stark. Lite riven pecorino över, och en tuva spenat på toppen, fina grejer.

 

Nu ska jag sträcka ut mig på soffan och läsa om Twilight Eyes av Koontz. Tror jag var elva år första gången - minns den förstås som otäck...


Kommentarer
Postat av: Kristina

Haha visst är det härligt med todo-listor. Vi har en gigantisk för huset. Sedan måste jag alltid ha en mindre för sådant som jag vill göra inom några dagar. F är likadan. Undra hur det ska sluta för Oliver.

2013-04-15 @ 18:32:33
Postat av: Alma

De kan kalla oss Listiga Kvinnor.

2013-04-15 @ 22:39:54
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0