Torsdag den 8 augusti 2013

Att det skulle ha blivit höst nu är det inte tal om, inte på långa vägar. September är fortfarande en sommarmånad, så jobbar vi i alla fall här i almadrakens bloggvärld. Även om sommaren alltså finns kvar så är semestern över, något som borde likna vardag har tagit vid och det kanske är dags att börja göra små minnesanteckningar här igen. Det är ju så den ska fungera, som en kom-ihåg-lapp, bloggen bryr sig inte lika mycket om att underhålla andra är jag rädd. Finns dessutom vissa tankar på att göra pappersdagbok av den istället och därmed släppa den mer fritt och samtidigt stängd för andra, men vi får se. Än så länge är det liansvingande i offentligheten som gäller.

 

Sanna har bett om en sammanfattning av sommaren, så jag får väl göra en sådan, men inte idag. Kan lugna er med att den har varit skön om än inte så rafflande. Skrivbordet stod kvar där jag lämnat det när jag återvände till jobbet för en vecka sedan, eller rättare sagt skrivborden, har ju tre kontor som jag alternerar mellan. Växter finns dock bara på det ena campuset, det är tillräckligt. Den lilla djungeln känns därför som en frizon de dagar jag är placerad där, det är lite lättare att andas bland spretiga blad än bland papper. Pärmar är dåliga luftfuktare. Djungeln hade klarat sig fint under sommaren, var bara lite frasig på sina ställen.

 

Igår tog jag spårvägstunneln från jobbet direkt till Korsvägen och såg Olle Ljungström på Liseberg, tillsammans med Sanna, Annso och Nicklas. Vi satt på uteserveringen, och även om baren och teknikertornet skymde det mesta av scenen där Olle ramlade omkring så hade vi första parkett när en kille upprepade gånger svimmade. Från det öldrickande barbordet, rakt ned i konstgräset. Kompisen fick väl lite panik och reste upp honom med en gång, och naturligtvis damp han i backen igen. Sedan kom två stabila kvinnor framspringande, de verkade ha koll på läget så vi slappnade av. Bad bara en diskplockare om vatten och att han skulle flagga in någon sjukvårdskunnig, vilket fick hela vaktstyrkan att rusa fram, sugna på en situation antar jag. Där slutade vår insats. Vi var med andra ord inte mycket att ha i den stunden, men andra petade i killen druvsocker och klappade på pannan, och till sist satt han där på en pall och verkade ok igen.

 

När vi gick från konserten såg vi fram emot morgondagens recension i GP för det här var inte någon fullträff, och mycket riktigt. Olle beskrevs ha pekat finger åt publiken, bjudit på vin och drullat runt. Själva drullandet gick han all-in på, och fick plåstras om efter ett fall. ”Fotbollsskada” sa gitarristen, och så blev det pausmusik en stund. En del låtar gjordes riktigt bra, andra låg mer åt det falskklingande hållet till och mellansnacken fick han inte alls att gå ihop, han tappade hela tiden tråden. Skulle t ex berätta hur många procent vatten jorden bestod av, men då hade han i den stunden helt glömt bort hur många procent det faktiskt var, inte ens en gissning kunde han få fram så den monologen föll ju lite platt. Trevlig kväll ändå, det var uppehåll och solnedgång och kanske bevittnade vi en historisk konsert; Olles sista.

 

All flextid från juni och juli har i små doser fått inleda månaden, idag tillbringade jag tre regniga förmiddagstimmar hos frisören, lyxigt så det förslår. Lång tid kan tyckas, det tyckte jag med, men det ligger spa-känsla i att bli schamponerad i en evighet. Lite klippt, lite slingad, och med några brunare partier. Sedan glömde jag helt av att jag skulle ta av flexen och jobbade en hel arbetsdag ändå, bara lite förskjuten då den inte började förrän vid lunch. Blir lätt uppslukad när jag sitter med behörighetsgranskning, det tär lite på energin men man tappar samtidigt uppfattning om tiden och plötsligt var det väldigt tyst i korridorerna, bara någon enstaka nattarbetade doktorand kvar.


Kommentarer
Postat av: Sanna

Äntligen är bloggtorkan över

2013-08-10 @ 08:46:10
Postat av: Alma

Liksom regnet i öknen; värt att vänta på.

2013-08-11 @ 17:01:23
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0