Måndag den 9 december 2013

Jag hinner inte riktigt med bloggen just nu.
 
För minnets skull: tågluffen gick till Linköping och NNUA:s tvådagarskonferens. Hade sällskap av P, genomled en isande kall vandring i industrilandskapet i Norrköping men tröstades av Arbetets Museum och Visualiseringscentret där vi fick se domeflm i 3D, fräckt måste man medge. En tur inuti ISS tillsammans med Fuglesang, och därefter ut till planeter och galaxer och ekot av Big Bang. Mest intryck på mig gjorde bilden när vi zoomade tillbaka till Vintergatan och vårt lilla blågröna klot som hängde där alldeles ensamt i rymden. Tänk om vi är den enda planeten med liv, åtminstone är vi ganska ensamma just i vår del av universum, och tänk om vi nu är på väg att förstöra det klotet.
 
Ditchade konferensgänget och tog en After Work med Marwa & Robin istället, mina favoritNorrköpingsbor. Vi hängde på Munken, käkade Wallenbergare och skrattade så att mascaran rann osnyggt. Sprang till tåget, och hann.
 
På torsdagen passade vi på att luncha med Nikke som ringdes in till Kårhusets restaurang. Passade också på att lämna över visitkorten jag gjort, nu hoppas jag att de ska spridas duktigt i undervattensfarkostbranschen. Svårt ord. Svår bransch.
 
Konferensen tog slut, och jag luffade till Norrköping än en gång, nu för att bo över på Östra Promenaaaaden. Vi var som en liten familj, handlade och lagade mat, bakade kakor. Medan jag diskade satt Robin vid TVn och Marwan vinkade adjö, hon skulle på crawlkurs i simhallen. Det är så skönt med vänner man känner väl.
 
De där kakorna skulle tas med till ett julfika dagen efter, "Baka din bästa julkaka" var instruktionen, och vi misslyckades kapitalt. Allt mättes noga upp, utom smöret där Marwa blev modig och måttade på en höft. Resultatet blev att syltkakorna flöt ut till en enda stor kaka på plåten, med en knappt märkbar klick gul sylt i mitten. Knasigt men gott; mycket smör gör det med en kaka.
 
Fredagen var en semesterdag, och jag valde att ta buss tillbaka till Lkpg innan solen gått upp, läsa jobbmail samt lämna några rör blod. Alla förvaltar vi ledig tid på olika vis. Den där bussresan var mysig, 06:45 rullade vi ut ur staden och påbörjade resan mot en annan, det var nattsvart ute och vi kröp ihop bredvid varandra i våra vinterjackor. Bältet satt alldeles lagom hårt: på ditvägen var det trasigt och kort men jag envisades med att spänna fast det ändå. Mot slutet var det svårt att dra djupa andetag, trodde nästan lungorna hade klibbat ihop...
 
Marwan jobbar på lab på US, och jag som har svårt för kliniska miljöer kände mig riktigt hemma. Fick frukost när vi kom fram, sällade mig tacksamt till gänget och låtsades att jag hörde hemma. De forskar på blod, så mot en biobiljett fick jag sedan lämna ett par rör och fick dessutom en snabb blodanalys. Allt föll väl ut, och indiern som skulle ta hand om proverna var extremt pedagogisk och trevlig.
 
Lite egentid på café och mot eftermiddagen nya äventyr. Mötte upp Mia och hämtade kidsen på dagis i Sturefors, och sedan var det fredagsmys för hela slanten. Signe visade upp sitt dockskåp, alla dockorna hoppade från taket men det var bara flickan som började blöda, hon som hoppade först. Resten av familjen landade på henne och klarade sig. Lilly gosade i soffan och visade hur man gör bentag när man simmar: groda, strut, pinne. Hur enkelt som helst.
 
Familjefrukost, och skjuts in till tåget, de är bra fina de där Engströmarna.
 
Häpp häpp, hem till kusten igen och det där julbaket med lussetrynen och sedan var det dags för workshop på Arken i dagarna två. Tisdag kväll var jag helt slut, men nöjd.
 
Stormen tog två av tre juldekorationer på Lindholmen, granarna gjorda av stänger och belysning knäcktes och föll ned - jisses vad stora de är när de fallit! Stormen Sven till trots lyckades jag ta tåg till huvudstaden i lördags morse. Brunchade med Daniel på Clarion vid Norra Bantorget, väldigt kul eftersom det var länge sedan vi sågs, och väldigt jäkla snorkallt i Stockholm, höll på att förfrysa di stackars strumpbyxebenen.
 
Tight schema, och strul med hotellrummen, men till sist var ett städat och vi kunde checka in, svida om och sminka till oss och bege oss till EAT. Vid det här laget var Daniel utbytt mot Mia. Krispig kyckling och smarrigt vin och sedan i fortsatt isande vind mot Stadsteatern. Jöback imponerade stort i Sweeney Todd, älskar den musikalen och det var en mycket snygg produktion, jag gillade hela upsättningen. I pausen åt vi chokladbollar och drack mousserande vin, ingen kombo som går till historien men det kändes lyxigt. Helt tjockt i hotellbaren den kvällen, så någon efterdrink blev det aldrig.
 
Sov gott i mjuka sängar och åt oss tjocka på en av de bättre frukostbufféer vi sett. Tågen gick i tid, genom fönstret såg jag ett mellan-Sverige fara förbi helt snötäckt men väl på västkusten hade det blivit plusgrader och spårvagnarna hade just börjat rulla igen. Mötte upp med Malin på Lorensbergsteatern och såg Hellmans Drengars julshow, shownumren är det de gör bäst och i år var det Hollywoodtema. Tipp tapp i James Bond-tappning, och Star Wars, väldigt underhållande. Efter den här kulturhelgen kände jag mig riktigt peppad inför terminens sista två veckor, upplevelser har den effekten.
 
Jag var förresten dryg hela Linköpingskonferensen, drabbades av svår nostalgi och gick runt och pekade på husfasader och meningslösa ting och sa "åh det där trädet har jag ätit varmkorv under en tidig sommarmorgon", sånt. Sjukt jobbigt att lyssna på skulle jag tro. Den där staden känns fortfarande så hemma, och jag funderade lite på om det var där jag ändå skulle bo. Gick förbi min gamla port, en av många, och tittade upp på mina fönster där jag brukade sitta och titta ned på gatans folkvimmel.
 
Funderade ända tills vi rullade in i Göteborg - då släppte jag tanken, eftersom jag insåg att det här känns ännu mer hemma.

Kommentarer
Postat av: CC

Saknar också östkusten( i mitt fall Norrköping) , strosandet längs promenaderna, alla fik man besökte, vinet man drack på picknicken i parken, skavsåren när man gick hem längs Strömmen efteråt, ljuset på bron från Järnvägsparken, den märkliga kaktusrabatten i dito park, de pyttesmå spårvagnarna, Spiralerna på rad, Olssons tyger... Ååå, saknar det.

2013-12-16 @ 22:28:23
Postat av: Alma

CC, ser att du har samma romantiska bild av Östergötland som jag - boka in ett besök 2014!

2013-12-21 @ 18:56:07
URL: http://almadrakeritar.blogg.se
Postat av: marwa

Ååh, trevlig läsning! Väldigt mysigt med besök, både hemma och på jobbet! Känns fint att vi redan nu har 3 inplanerade äventyr under 2014! God Jul och Gott Nytt År vännen!!!

2013-12-22 @ 16:08:20
Postat av: Alma

Marwin: jag gillar också, mycket. Känns liksom lagom att alltid ha minst ett äventyr med Vråken inplanerat, eller om du var Staren, minns inte riktigt.

2013-12-23 @ 22:30:09
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0