Lördag den 4 maj 2013

Sitter i soffan med någon slags brunch, en klase vindruvor som sköljs ned med ProViva och kaffe, mest av det där sista. Tittar på CBS 60 Minutes som den här veckan har Bostonbomberna på agendan.

 

Förra helgen var jag och Mia i Örebro. Vi letade upp varandra på sista tåget och checkade in på Clarion över natten; med respektive boplats i Göteborg och Linköping är just Örebro ett bra alternativ mellan våra städer. God lunch på Java och så rundvandring på slottet. Det hade jag bestämt och sett fram emot, men nja... En Sparre har bakåt i historien haft alkoholproblem och under den perioden sålt nästan alla möbler på Örebro slott, så numera är det mest en konferensanläggning, undantaget någon kista och replikor av stora tavlor. Det låg papperskonfetti på golvet efter något event, och borden var rangliga. Längst upp i slottet har ryska fångar en gång suttit inspärrade, och även om det idag är omgjort till mötesrum och lektionssal så gick vi upp för att titta på utsikten. I ett fönster med gammal blomstermålning kunde man se kyrilliska inristningar, och guiden upplyste om att man också kunde hitta inristningar från de högstadieelever vars skola brukar hyra in sig. Vilken krock mellan då och nu.

 

Som final fick vi sitta en stund i en mörk fängelsehåla och få reda på att den mest kända fånge som suttit där var Lasse-Maja, och att man numera höll barnkalas där nere. Det var en ok timme, simultantolkad på engelska, och guiden var medeltidsklädd och gjorde sitt bästa, men jag tycker nog att ni kan hoppa över denna konferensrumsguidning. Det räcker att stå på innergården och titta upp mot slottsväggarna och himlen, och det är gratis. Tydligen är spökvandringen bättre, med fler fängelsehålor.

 

Men det var vår i Örebro, varmt och skönt. Vi shoppade en del, jag hittade till min stora glädje en randig matta som varit slut på Göteborgs alla Åhléns men här fanns den. Mia var i shopinghimlen och hittade bland annat en eftertraktad klänning på rea, och fina skor. På kvällen gick vi till tapasrestaurang, fick vänta en stund i dörren men hade sedan tur att få plats vid ett litet bord. Många fick vända i dörren, populärt ställe tydligen. Och gott! Jazz&Blueskväll på hotellet, vi var lite sugna på drinkar och tänkte hänga i hotellbaren men det var helt fullpackat när vi kom tillbaka. Tog ändå mod tills oss och pressade oss fram i folkmassan men vände sedan. För oåtkomlig bar, för många uppskattande blickar av 60+-herrar.

 

Lång hotellfrukost dagen efter förstås, och så födelsedagsfirande hos Sanna när tåget rullade in i hemstaden, med Mikkos, Hanna, Anso, Niclas. Hade köpt med mig fina saker från Oliv&Te, och blev bjuden på ännu bättre grejer: hembakade bullar, hallongrottor, cheese cake, någon-slags-smarrig-kaka-som-flutit-ut-över-plåten. Det tog några timmar att ta sig igenom allt, fick med mig en basilikaplanta och en chiliplanta hem och dessutom en påse bullar.

 

Valde att traska hem, med tanke på att jag mest suttit på ett tåg och att stegtävlingen pågår, och det kändes mörkare än vanligt. Gick lite fel, hade inte riktigt koll på hur vägarna snirklade sig genom områdena och ville inte komma ut där det är öde, så jag höll mig till villagatorna. Trodde att jag blev förföljd av en man ett tag, som stannade när jag vände mig om och tittade på honom, men han försvann sedan så det var nog bara inbillning. Svängde runt ett hörn och fick se en bil med släp stå vid trottoarkanten, en annan man lystes kusligt upp endast av de röda bromslyktorna och när jag närmade mig stängde han bakluckan. Jag hann skymta ett lik där inne. Snabbade på stegen och plockade upp en kanelbulle vid Volvo Lastvagnar, här behövdes lite trygghet att knapra på. Kom oväntat ut vid Eketrägatan, så lite snett, men då var det ju raka vägen hem sedan.

 

När jag tänker på det nu var det kanske inte ett helt lik jag såg i den där bakluckan. Bara en hand.

 

Nu är det helg igen. Fredagen inleddes alldeles bedrövligt med ett tandläkarbesök, tandstenen är borta nu men det gjorde ooont... Har låg smärttröskel när det gäller tänderna, fast jag tror halva smärtan sitter i ljudet från borren. Såg ut som en charkbutik i munnen när det var klart, det är ju poängen att tandköttet ska rådbråkas men vackert var det inte.

 

Överlevde dagen på Selectakaffe och drickyoghurt, och tröståkte till IKEA efter jobbet. Hittade den extra långa hylla som jag var ute efter, och fick som vanligt trixa på bussarna hem, 150 cm hylla och en reseryggsäck är inte så lätt att stuva undan men tack och lov var det inte så överfullt en fredagkväll. Nästan så att man skulle kunna tro att folk har bättre saker för sig då. Hittade inte någon balkongbelysning, åtminstone inte i rätt färg, men det viktigaste var en golvlampa och den fanns. Skruvade ihop den när jag kom hem, tryckte in den i uttaget och var nöjd med nya ljuskällan i en hel kvart. Sedan blev det strömavbrott. Trodde faktiskt först att det var en säkring som gått bara hos mig eftersom diskmaskinen och alla lampor var igång, men hela lägenheten var svart och när jag tittade ut genom fönstret såg jag att alla hus runt omkring också var nedsläckta, till och med kyrkan och kyrktornets urtavla hade slocknat. Hade lite batteri i datorn så jag gick in på GP och såg att det mycket riktigt var ett större elfel på Hisingen, så det var bara att leta fram pannlampan. Tände ljus över hela lägenheten och hade det rätt mysigt under de 45 minuter som vi var elfria, sedan hoppade diskmaskinen igång igen med ett fasligt gurglande.

 

Idag skulle moln dra över södra Sverige och nog är det mulet nu, vilket passar mig. Planen är att snygga tll vardagsrumsväggarna med målarfärg, lämnar man det som jag halvfärdigt tar det aldrig slut, och när det torkat ska hyllan upp. Har inte riktigt klurat ut hur jag ska få tre konsoller på exakt samma höjd utan att först behöva skruva fast dem i hyllan, det skulle bli omöjligt att hålla och samtidigt markera med två klena armar, men det ska nog gå. Det ska gräddas pannkakor, jag har två filmer att se och jag skulle gärna gå över till nya högtalarna, men inte förrän filmerna är sedda. Det är bara att inse sina begränsningar, det är inte säkert att jag lyckas koppla in de rättt.

 

Hemmafix idag alltså - och utflykt imorgon!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0