Söndag den 29 september 2013

Bokmässan! Älskar den. Hade glömt hur mycket.
 
 
Ovan, de viktigaste plocken. Köpte dessutom några kort, och böcker att ge bort. Och bäst av allt: Illustratörcentrums tjocka, rosa katalog! Den går loss på mer än biljettpriset om man beställer den, nu fick jag den gratis efter att ha vågat mig fram till deras monter. Fick frågan om jag var illustratör: "Ja... eller, alltså, nja.... fast jag skulle vilja bli, eller, jag har ju tecknat en del men...." Målet för nästa års mässa är att kunna svara ja, och nöja mig med det. Inget trevande.
 
Blåbärschokladen som skymtar är jag sjukt oförtjänt av. Sade mig prenumerera på Vi Läser och fick den därför, trots att jag sedan kom på att det var lögn, det är ju Skriva jag får hem i lådan. Samma tidning som tryckt den fina disktrasan ni också ser.
 
Testade nytt grepp i år, tidigare har jag alltid gått hela söndagen för att seminarierna ingår då, men i år var det bara Amanda Hellberg jag var sugen på. Gick istället på mässans sista två timmar, inte så trångt som jag är van vid och en massa vrakpriser. Alla ville bli av med sina lager och gratisgrejer. Jag betade av hela mässgolvet en monter i taget, lyssnade till ett par scenprat och lade bokförlagsnamn på minnet.
 
Lillstrumpa mässjobbade igår, han kom sent i fredags så vi hann dricka Dagens och hänga lite i soffan som avslutning på veckan. Det var även på dagen ett år sedan pappa gick bort, så vi tände ljus. Lördag morgon var Strumpan svårstartad trots bageribrödsfrukost, men iväg kom han. Jag fick stanna hemma och äta upp att jag inte målat klart den femte tavlan. Kunskapskanalen sände dock från mässan hela helgen så jag lyssnade på seminarier medan jag målade. Schibbye och Persson, Gardell som i princip grät sig igenom sitt. P-O Enqvist. Tavlan blev klar, en arm med huden avskalad och musklerna exponerade, och Lillebror kom hem mycket nöjd med bokmässeminglet. Vulkans monter var bättre placerad än sist och viss mässvana gjorde att han fixade miljön.
 
Lördag kväll drack vi därför Gårdagens medan han övade gympapass i vardagsrummet och jag färdigställde tavlorna med magneter på baksidan och fernissa på framsidan. Lagade kyckling i parmaskinka, och rotsaker. Massor av sötpotatis, riktiga NZ-vibbar, jag levde på det för tio år sedan.
 
Känner mig för första gången på länge mer energifylld söndag kväll än jag var fredag kväll. Det har tankats kraft den här helgen, och det har behövts. Nu har jag plötsligt tusen nya idéer i huvudet, och det känns tacksamt att hösten väntar, det är en bra kombo.
 
Veckan fram till nu? En hel del jobb förstås, men jag tror att det vänder nu. Var iväg på kick off tisdag-onsdag, Nääs Fabriker. Fantastiska miljöer, en gammal bomullsfabrik omgjord till konferenscenter. Kanonfint rum med balkong, en bra workshop i engelska, trevlig vinprovning med tilltugg, och god trerätters middag. Frukost medan morgondimman låg som gröt över Sävelången. Fint för själen.

Kommentarer
Postat av: Mia

Låter mysigt med konferens! Men du, ta det lugnt med jobbet, finns viktigare saker eller hur? Längtar tills du kommer hit så jag kan skämma bort dig!

2013-09-29 @ 20:03:45
Postat av: Alma

Visst är det så. Rita till exempel, det är det viktigaste av allt.

Du, det verkar lite svajjigt med den där novemberkonferensen tyvärr, inte så många anmälda, men om två veckor bör jag veta om den blir av. Håller dig uppdaterad.

2013-09-29 @ 20:18:12
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0