Tisdag den 24 februari 2015

Ihållande bloggpaus, och det har hänt massor!

 

Jubelspexfest i Linköping en novemberhelg, det skålades vid det nyligen uppkomna slukhålet utanför Kårallens vindbrygga, och det vältrades allmänt i campusnostalgi. Game of Thrones-maraton i Norrköping,  vi sörplade likör och tryckte hela säsong 1 på ett bräde. Sett "Ägd" på Conventum i Örebro, och haft skrivarlya med min bror rävpojken. Haft Millis på besök, käkat rullbandssushi upprepade gånger. Konferens på Varberg Stadshotell, julkonsert på Musikhögskolan i Örebro. Bakat lussetrynen, och flugit tur och retur till Fuerteventura. Hade en ljuvlig vecka på Playitas, solhälsning varje morgon. Paella, bubbel, pool, bergsklättring tidigt en morgon. Julotta och snöskottning, och tågresa hem genom vinter-Sverige. Ett nyår fullt av upptåg, med fin utsikt över Sannegårdshamnen. Spadag på Arken, sena jobbkvällar. Otaliga frukostar inom vallgraven. Kollektivet återuppstod för två veckor när Daniel flyttade in hos mig i väntan på egen lya, och senaste helgen tillbringades i Södertälje hos favoritvänner. Korvgrillning på verandan, och rödingmiddag, och lek med barnen. Kastade sten i Mälaren och byggde snögubbe, och badade i utomhuspoolen under snöglopp.

 

Samtidigt som detta fick jag en förfrågan om att illustrera en bok. Lite overkligt, lite läskigt, men mest spännande. Lyckan visste inga gränser och jag gick all in på projektet. Det här att kasta sig in i en bokproduktion samtidigt som dagjobbet gick in i terminsslut följt av terminsstart; inte optimalt. Jobbade intensiva dagar, kom hem till knäckebrödsmacka stående vid diskbänken och sedan kavlade jag upp ärmarna och påbörjat nattpasset. Jobbade inpå småtimmarna, slumrade en stund, började om igen. Sov fånigt lite, även för mina sega fladdermusgener, och knarkade kaffe och P3:s arkiv för att överleva, mest MNK:s tidigare opoddade säsong 1 och upplyftande dokumentärer såsom "Arlandarånet" och "Hagamannen".

 

Till sist var den klar. Den 27 december var kontraktet skrivet och skisserna godkända. Den 18 januari, slutleverans av bilderna. Sedan följde en ivrig mailkonversation där framsida skulle designas och inlaga korras och petas lite i, och så gick den till tryck. Nu finns det en pressrelease, och imorgon hälsar vi på hos förlaget. Det är märkligt att det kan gå så fort, men jag är så nöjd med resultatet! Helt objektivt, det kan vara världens bästa bok.

 

Tjugohundrafemton har rivstartat. Jag tänker att vi fortsätter väl så.

 

 

 
Foto: Idus förlag
 

Kommentarer
Postat av: Sayo

Så bra! Kom idag!

2015-02-27 @ 22:21:36
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0