Måndag den 28 november 2016

Avtackning för Camilla & Michael  igår - smockfullt i kyrkan på den dagens andra mässa, man kan skylla på advent men det var nog mest familjen Persson som lockade. Nästan lika fullt i Svenska Salen efteråt, vi hade dukat fram några hundra smörgåsar och bakelser och det försvann i ett nafs utan att vi hann provsmaka. Tal och applåder och lite tårar, och sång från oss i personalen förstärkt av svenskarna i salen.
 
Avslutade med champagne i Prästgården, och allra sist Winter Wonderland i Hyde Park i fint sällskap av Ella, Axel, Astrid och Jennifer. Det ser ut som om en julbutik har exploderat i parken; blinkande ljus och granar och tomtar överallt, insvepta i våffeldoft och julmusik och såpbubblor och gud vet allt. Mysigt och fint, och kallt trots Hot Cider i pappmugg.
 

Dagen startade med diskussioner tillsammans med SKUT och Kyrkorådet. Kanelbulle till frukost. Lunchen blev inte av förrän sen eftermiddag, men då blev det också den bästa lunchrasten på länge: jag kröp upp mot min sänggavel, satte skeden i favoritlådan från Tesco (ärtor, edamamebönor och strimlad spenat, löjligt enkelt men smarrigt) och läste några kapitel ur Roald Dahls "Häxorna", en av mina favoritböcker från mellanstadiet. Minns fortfarande alla bilder så väl.
 
Inspiration till denna sagolunch kom under morgonbönen. Jag satt och tittade upp mot det runda fönstret i färgat glas högt uppe under kyrkotaket, och så dök med ens en barnboksidé upp i huvudet. Skulle helst av allt vilja börja skriva och rita direkt, men låter den ligga till sig lite inne i huvudet, tills tid finns. Under julen kanske.
 
Nu drar jag strax på mig tofflorna, slänger en filt över axlarna och beger mig ned till vårt vardagsrum, Svenska Salen, för att se den femte filmen i Harry Potter-serien, tillsammans med ett gäng invånare på Harcourt Street. Ingen tokig måndagskväll.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0