Tisdag den 22 november 2016

Årets julmarknad, min första, är över. Som uppvuxen på en hembygdsgård (Fagerstas) som varje år julstökar och drar massor av besökare i november och december så kände jag mig lite förberedd, och jag hade dessutom tittat på Grimås film om uppbyggnad, marknad och nedmontering av just Londonmarknaden.

 

Jag hade hoppats att det skulle bli kul, det blev det, och jag hade räknat med mycket jobb och det blev det också. Allt gick fint och vi slog försäljningsrekord i år igen. Jag hade min böcker i presentståndet och det såldes en del, låter dem ligga på efterförsäljningen i caféet också och hoppas att ännu fler hittar nya hem den vägen. Har svassat runt i folkdräkt från Bohuslän och har träffat massor av trevligt folk den här veckan, frivilliga och stallholders och besökare, så gott som samtliga har varit fina och glada.

 

Gillar ju att vara en del av stora projekt, det ligger mycket organisation bakom den här megamarknaden men så rullar den också på bra. Det var rätt imponerande att se hur hela styrkan på tre timmar lyckades montera ned och återställa merparten av lokalerna i söndags kväll, innan vi alla samlades för köttbullemiddag i Prästgården. Gårdagen ägnades helt åt storstädningen, bygga upp återförsäljningen, röja det som inte hanns med i söndags. En del svabbande blev det också, det föll en störtskur över staden och plötsligt hade vi en liten flod nedanför trappen mot förråden till, via en otät lucka i golvet. Torkning, rensning och hoppas på det bästa, men sen kväll kom nytt regn och vi fann oss svabbande igen. Nu har en vattensug slurpat upp en del ur röret, muttrar har dragits åt och hantverkare ringts in. Håller en tumme för regnfria tider tills det är löst. Knöt ihop säcken på The Chapel, viktigt att stötta kvarterspuben.

 

I fredags var alla lediga, så efter att marknaden stängt på torsdagkvällen (och efter en slurk vin tvärsöver rooftop garden tillsammans med Marianna och Caspar) gick jag, Alex, Ella & Astrid till Everyman i Maida Vale och såg midnattsvisningen av senaste JK Rowlingfilmen, Fantastic Beasts And Where To Find Them. Älskar Everymanbion, få sötpotatisfrittar serverade vid biosoffan medan man suger på en mojito, oj oj.

 

Vi har ledigt idag och imorgon också, känns lyxigt och som bomull för kroppen, välkommet efter alla sena kvällar senaste veckan. Min kropp är täckt av blåmärken, har visst slagit i något oftare än jag märkt. Planen för dessa ljuva 48 timmar är främst bokjobb, det behövs. Lägga upp tassarna och se Netflixserier hinns nog också med. Vila rygg och fötter.

 

Nu ska jag bege mig till Russel Square och träffa Amelie som frilansar som illustratör här i London; dricka kaffe och prata illosar, finns inte mycket som kan slå det.

 

Förresten, dagens Facebookstatus nedan - kom och köp!

 

 

Hej fina skara Facebookvänner!

 

Nu har den nytryckta lilla blå anlänt och premiärat i London!

 

Hur ser det ut i Din egen bokhylla, avdelningen Fina barnböcker som man gärna bläddrar i, läser och återvänder till? Vilken guldchans att nu kunna komplettera! Alla fyra titlar finns här hemma hos illustratören på Harcourt Street, och de hittar både till Sverige och runt om i UK om man instruerar kuvertet.

 

Författaren Staffan berättade om en familj som brukar dra Harald-citat vid matbordet, från Lillan & Lokeböckerna, sånt blir man ju så glad av! De böckerna är härligt tramsiga, och fyllda av konstiga uppfinningar.

 

Anna Helgesson har skrivit böckerna om tvillingarna Saga & Simon som ständigt hittar mysterier att lösa medan vardagslivet pågår i Kummelby - helmysiga böcker!

 

Målgruppen för båda serierna är ca 8-10 år, men de är också till för alla femåringar och tolvåringar som vi vet läst och gillat. Jag tycker dessutom att det är för få bilder i vuxenböcker, så köp en till dig själv också.

 

Fem tjugolappar per bok, eller £9 om du befinner dig på ön. Fyra julklappar kirrade i ett nafs. Jag skriver gärna en hälsning i boken och törs nästan lova julklappsrim till. Skicka ett meddelande här, eller maila på almadrakeritar(kanelsnurra)gmail.com. Idus egen sida är också ett bra alternativ, idusforlag.se.

 

En drös kramar till er allihop!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0