Söndag den 30 juni 2013

Ett tips till alla er som liksom jag har små, små töntiga flugor inomhus, som yr runt utan syfte och mål. De har bott i en liten grön växt som jag haft i fönstret, åtminstone tror jag det, för där har det varit landningsbana för allihop från morgon till kväll. Nu står den i diskhon, i väntan på slängning, och jag har upptäckt ett nytt knep som jag gärna delar med mig av: målarfärg. Om växten var en favorit är det inget mot vad min nymålade vägg är, alla ska de dit och känna på den våta målarfärgen med sina små ben. De fastnar av sig själva eller av att jag smaskar till med målarpenseln. Win win. Fin stund i färg för dem - flugfritt för mig.
 
Sov tio timmar inatt, och drömde något fint, jag tror det i alla fall, det kändes så när jag vaknade.
 
Grått idag med, målandet har fortsatt. En tröst är att monsterregnet igår suddade bort spåren efter grannens balkongtvätt. De var ute i fredags kväll och skrubbade, och lät förstås det smutsiga vattnet sippra nedåt. Där under ligger min balkong, och både sidorna och trägolvet var rena. Tills i fredagskväll vill säga, men idag söndag ser det ok ut igen. Tack Kattegatt, för ovädret.
 
Hamnade hos Gidlund under den första bloggen, sedan blev han frisk och den slutade skrivas, och när cancern kom tillbaka gjorde bloggen det också. Idag sommarpratade han, jag kände igen texten spridd över olika inlägg men den lästes fint med Borlängedialekt. Leta upp sändningen på sr.se, eller ratta in P1 till reprisen ikväll. Kristian är värd att lyssnas till.
 
Söndagar är vigda åt den lilla firman, så är i alla fall tanken, men jag har haft svårt att komma gång idag. Inte för att suget har fattats, jag har bara inte vetat var jag ska börja. Ska göra mig en Starbuckskaffe nu, köpte förstås med en del sånt från New York, och med den som sällskap ska det väl gå. Först ut är att rita en ny hjärna till Lillebrors föredrag, den jag gjorde var tänkt att visas som liten bild men nu har den förstorats och tar upp en sjättedel av ett A4, och då ser den plötsligt klumpig ut. Den ska få tunnare linjer helt enkelt, och passa bättre in där under rävarna.
 
Och jag vet, jag tjatar om det, men kan ni fatta att vissa har sådant här som dagjobb, att det kan stå "Rita om rävhjärnan" på någons ToDo-lista för måndagens arbetspass? Alldeles fantastiskt ju, jag måste verkligen knäcka hemligheten till hur de får det att gå runt, och så göra samma sak. Att sälja teckningar till sin arbetsgivare i utbyte mot fyra flextimmar är nog inte en del av receptet, men någonstans måste man ju börja, och allt ger erfarenhet.
 
Nä, kaffe var det. Och rävhjärna.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helena Hassmund

Som du skriver så måste man börja nånstans och du har ju både talang och är driftig så det går nog bra. Du har inte funderat på att bli serietecknare? Så får du kombinera din skrivförmåga med dina ritkonster. Tänker mig en seriestrip åt Rocky-hållet med lite humor och igenkänning från vardagen. Tror att det skulle bli jättebra om du testade det.

2013-07-01 @ 19:43:23
Postat av: Alma

Bra pepp Helenchen. Brukar faktiskt tycka att en del serier är extremt simpla, men generellt tror jag det är svårt att slå sig fram som serietecknare. Dessutom: fyra teckningar per stripp eller rad i en serietidning, inte för mycket detaljer, ofta svartvitt; inget för mig. Då tror jag mer på förlagsbranchen, skulle ge nästan vad som helst för att bli bokillustratör, det är liksom så perfekt på alla sätt och vis. Och så förstås skriva en barnbok, och en vuxenbok, och... Tja, idéer är det inte ont om. Jag bloggar väl tills det händer.

2013-07-01 @ 21:09:54
URL: http://almadrakeritar.blogg.se
Postat av: Sayo

Det kommer att hända förr eller senare! Rävhjärna låter intressant.

2013-07-01 @ 21:39:02
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0