Söndag den 30 mars 2014

Vilken absolut ljuvlig vårhelg! Har gått på torra gator i hitte-på-Converse, utan jacka, och känt solen värma.

Igår blev det brunch hos Vårflodsfolket, fint som alltid. Elvis, min älskade lille Visp som det bara kan finnas en av, cyklade till mötes, byggde frukostmaskin, spottade ut korv och pussade hejdå. Han förklarade även att jag är ekologisk, liksom han själv. Och sympatisk. Pappan tyckte att Elvis kanske kunde vara vegetarisk, men: "Det är inte så roligt att vara vegetarisk". Där fick ni, grönsaker. Lilla Tyra tittade fascinerat på medan vi satt i solen på altanen och smälte maten, och drog en trägiraff fram och tillbaka. Spanade lite på det som växer upp i trädgården också, ska bli spännande att se vad de har på sina ägor. Allt ser just nu ut som gräslök.

Lämnade en bunt tulpaner till Maria som fyllt år, och fick några apkort sålda. Borde nog lägga upp en annons här på bloggen också, men Facebookbilden har ensam gett resultat. Jag har inte vågat räkna efter, men ett snabbt överslag säger mig att jag nog gått break even när jag får in betalning för alla fakturor jag har ute - wee! En bra start på apverksamheten.

Övrig tid har jag mest hängt på balkongen; käkat rotfruktschips, sorterat kvitton och spillt kaffe på viktiga papper. Årsbokslut och deklaration väntar jag med tills jag varit på infoträff hos Skatteverket, men för stunden känns det ändå som att jag denna helg fått koll, en komplett grundbok och alla verifikationer i ordning. Märkligt ändå, hur mycket pappersarbete det är för så liten omsättning. Jag hoppas ju att 2014 ska ta höjd, men vågar samtidigt inte riktigt tänka på pappersmängden det skulle medföra...

Ny vecka, vi går in i april och man kan börja ana den uppförsbacke som brukar avsluta studieåret. Tio veckor kvar av terminen. Andas in, andas ut. Kanske är det semesterlugnet som finns kvar någonstans djupt därinne, känner mig faktiskt inte alls uppe i varv utan lugn och fin. Andas lätt. Än så länge.

Torsdag den 27 mars 2014

Torsdag alltså. Snart helg!

Nu ikväll blev det middag i Linné med närmaste kollegorna. Hamnade på Gyllene Prag, åt friterad ost och kryddigt kött och pratade jobb, och resor.

En arbetsdag kvar, sedan väntar en helg med stora planer och ändå inget särskilt inplanerat. Målet är att få snurr på såväl bokföring som deklaration och momsredovisning innan den är över, och även om det bästa säkert skulle vara total isolering innan det är uppfyllt så finns det nog plats för lite socialt liv också.

Onsdag den 26 mars 2014

Det blåste storm hela natten, jag sover gott i oväder.

Tog spårvagnen till Fjällgatan och hälsade på Hanna i hennes nya lya - finfint, där kan vi tänka oss att hänga ofta! Katt-Sven hade fnatt och hasade runt på parketten med klorna utspärrade, medan barnet Olle flyttade runt från famn till famn och spanade in läget. Marielle var där också, nu är det klart att det blir sommarjobb på Gotland för dem båda, blir väldigt sugen på att åka till ön jag med. Var ruskigt nära att söka jobb i Visby för inte alls länge sedan, men så kändes det så meckigt och lite ensamt att flytta för gott så det fick vara, men en liten Ringmurslängtan finns det allt...

Drog alldeles nyss in doften av nytryckta vykort och packade sedan två beställningar som båda ska till Norrköping, faktiskt en speciell känsla attt få packa in dem i bubbelplast och skicka ut dem i Sverige. Dags attt ge apan i sig en chans.

Tisdag den 25 mars 2014

Tog bussen ut till Partille efter jobbet, Jenny gick på föräldramöte och jag höll ett öga på kidsen. Tur att de är mysiga att umgås med. Nioåriga My hade fått veta att jag målat en Gollum och räknade därför med teckningar i Sagan om Ringen-stil... Hon var dock för trött för att rita, vi spelade spel en stund men sedan ville hon se på TV under en filt. Fyraåriga Charlie kröp upp i knät och tittade på Alfons, sedan ritade vi dinosaurier och spelade fler spel. Eftersom han började bubbla om teckningar så snart jag kom innanför dörren så frågade jag om han kunde rita: "Jaa!" svarade han lyckligt, "fast bara kludd! Och en fyrkant. Och ett dubbel-W". Sötnosen.

När Jenny kom hem igen gräddade hon våfflor, våffeldag som det är. Inte så pjåkig tisdag får man säga.

Måndag den 24 mars 2014

Man borde skriva något om helgen, det borde man. Det var blött, och kul, och lite crazy och extremt slitet dagen efter. Hela dagen efter faktiskt, vi plöjde sex eller sju skräckfilmer, och sov. Daniel var en trasa han med.

Orsaken till allt det onda var en middag här hemma på fredagkvällen, både Jenny och Malin hade bubbel med sig, vi häcklade nya Absolut Hibiskus men drack ändå merparten av flaskan och sedan är det lite luddigt... Vi hamnade på Yaki-Da, vi dansade, vi gjorde två indier besvikna och vi drack shots. Vi hindrade Daniel från att skänka alla sina kontanter till en tiggare men lämnade lite, vi härjade på bussen hem och däckade tursamt först efter att vi hunnit ända hem.

Igår söndag promenerade vi förbi Statoil på väg till Ritzbrunchen och se; där låg fyrametersflaggan kvar på marken där vi släppt den. Först då kom vi ihåg att vi burit runt på den. Gudars skymning. Sådär kul ska man bara ha ett par gånger om året, mer klarar man inte.

Ikväll bjöd jag Rebecca på indiskt och sedan letade vi oss fram mellan tegelbyggnaderna till Mats replokal. Satt en timme i det svettiga rummet fyllt av musiker, det var 20 år sedan jag senast gjorde sånt, älskar det.

Gick hem i den svala vårnatten och tänkte intensivt på min Socka, som behöver det extra mycket just nu.

Tisdag den 18 mars 2014

Och det där som hände, det var semester. En ledighet har väl aldrig kommit lägligare. Gudars skymning. Jobbet gick helt bananas, fattar knappt vad som hände. Jobbade som en tok in i det sista, sedan lämnade jag allt bakom mig. Vinkade hejdå till Sverige och drog till Thailand.

Tåg till Stockholm var steg 1, jag var lite nojig eftersom en kontaktledning rivits ned två dagar innan med en massa förseningar till följd, och om allt gick enligt tabell hade jag bara tre timmar till take off när jag kommit till Arlanda. Det gick dock bra. Hattade runt mellan olika infodiskar ett tag, fick nej tre gånger innan jag till sist fick ett ja på att låta min väska gå hela vägen till Krabi utan att jag behövde checka ut den i Bangkok. Flög via Doha och anlände Bangkok en fredag förmiddag med ynka 1½ timme på mig att kirra nytt boardingkort och ta mig till nästa gate. Även det gick fint, det stod oväntat en liten flygplatsarbetare och väntade på mig med mitt namn på en skylt. Han viftade med sin ID-bricka och vi fick på så vis gå före alla köer till först flygbolagets egna disk, sedan genom passkontroll och säkerhetskontroll. Jag som varit lite fundersam om jag skulle hinna på denna gigantiska flygplats hade plötsligt väntetid innan nästa plan.

Krabi! Hett, klibbigt. Nattmarknad full av spännande grejer att äta, jag vet inte vad hälften var men det smakade gott! Levde på det och på ananas, köpt för 20 baht (ca 4 SEK) och doppad i en blandning av salt, socker och chili. Omnomnom.

Att jag traskade genom ett stekhett Krabi i jakt på mitt hotell väljer jag att glömma. Till sist gav jag upp och ville ta taxi, men ingen visste var det låg någonstans. Jag hittade rätt till slut, till fots och med en tiokilos ryggsäck som kändes dubbelt så tung.  Det var inte värt en billig shuttlebiljett in från flygplatsen, nästa gång blir det taxi fram till dörren.

Nästa anhalt skulle bli en ö i söder, men det visade sig svårare än jag trott att ta sig dit. Mitt hotell i Krabi kände inte till ön, men om jag kunde ta reda på vilken pir båtarna gick ifrån kunde de eventuellt fixa en minibuss ned dit. Efter en stunds surfande kunde jag konstatera att de tidtabeller som fortfarande fanns att hitta var flera år gamla och att båtarna inte längre stannade vid min ö. Hittade olika uppgifter på pirarna, och att sedan chartra en långsvansbåt skulle gå på minst 3000 baht, inget alternativ. Kom till sist över ett telefonnummer, lånade hotellets telefon och hamnade i Bangkok. Provade ett annat nummer och nu fick jag tag i den engelsktalande ägaren till stället. Det slutade med att jag nästa morgon väntade i 1½ timme på att en minibuss skulle plocka upp mig - är rätt säker på att han övningskörde; vi backade upp för en backe, och körde mellan två koner. Sedan hoppade den hojtande medpassageraren ur, och den unge thailändaren satt ensam vid ratten ned till Trang. Plattan i botten. Det gick aldrig så fort som i kurvan med skylten ”Sharp curve, reduce speed”; att resa landvägen i Asien är alltid ett äventyr. Tur att bussen var packad till bristningsgränsen, jag skulle inte ha rört mig en millimeter ens vid frontalkrock.

Kom till tågstationen i Trang, ringde upp ett annat telefonnummer för att tala om att jag anlänt och satte mig sedan att vänta. Efter kanske två timmar kom någon och knackade mig på axeln, jag hade talat om att jag var det enda farangen (västerlänningen) med grön tröja så jag var lätthittad. Bilresa till en hydda på pålar, väntade ett slag bland frukostäggen och klättrade sedan ned i en långsvansbåt. En timmes guppande på vattnet, sedan reste sig en klippö vid horisonten och vi var framme vid Lao Liang. Googla vetja, världens bästa lilla ö!

Naturligtvis har min ögonblickliga förälskelse med de som var där att göra. Jag hade tur, för på den lilla Robinsonön fanns ett norskt par, en svenska, en belgare och en tysk som jag bildade The European Union med och som var ett stadigt gäng de första fyra dagarna. Vi umgicks, snorklade, åt av den goda maten de lagade till oss.

Tälten var rymliga, hade ståhöjd och dubbla myggnät. Sängarna kändes som om de var gjorda av pet-flaskor, de knarrade när man vände på sig.

Vi letade förstås efter The Hatch (Lost-referens), och tittade på de som klättrade. Finns ett par bra klättringsleder på berget, såg sjukt omöjligt ut från marken men de var som bergsgetter och tycktes alltid hitta en väg upp. De tre tyskarna var alla duktiga; Nils und Inga, und Björn. Übersvenska namn. Även Siegfried och Kjetil klättrade modigt, liksom varanerna som vid lunchtid kom lodrätt ned från klippväggen, lufsade in i köket och försåg sig med mat. Stora rackare det där, 1½ meter mellan nos och svanstipp.

Andra djur vi i olika grad bondade med: katten Mjau-Mjau, stora kolonier myror, eremitkräftorna som bodde utanför duscharna och skorpioner. Små, och säkert extra giftiga. En danska satte sig nästan på en som bäddat ned sig i hennes säng. De åkte hem nästa dag. Danskarna alltså, skorpionerna stannade kvar.

Det är en så enkel och härlig tillvaro det där, att gå från måltid till måltid och däremellan bara njuta av ön och umgås med de som bor i tälten bredvid. Vattnet tog slut en dag, då drack vi öl tills nytt vatten anlände med båt. Om kvällarna blev det på ekvatorsvis sotsvart så snart solen gått ned. Vi hade elektricitet men sparsamt, och stjärnorna bröt lätt igenom de små upplysta stigarna. Vi satt vid stranden på ett knaggligt bambugolv fyllt av hål, såg tidvattnet höja sig, pratade om livet och drack Pina Coladas. Nina tog över baren och blandade drinkar. Tog man sig något ur frysboxen drog man bara ett streck i en bok och så summerades allt när man lämnade ön. Det lilla gäng med thailändska killar som jobbade där fiskade om kvällarna för att ha till nästa dags bufféer, i övrigt spelade de mest gitarr, sjöng och kammade varandras hår med en plastkam.

Filmen The Beach; jag förstår känslan. Ett tag var det bara vi sex européer på ön, sedan kom lite nytt folk men vi tittade alltid skeptiskt när dagtursbåtarna tillfälligt ankrade. Det var liksom vår strand det där. Maiken och jag övervägde att rita oss med kol och dansa offerdans när andra satte sin fot på den. Vi lät bli.

Man kommer snabbt nära varandra när man umgås så där tätt. Jag vill kunna beskriva det så att ni förstår precis hur det var, men det är svårt. För att summera: den veckan var precis det jag hoppats att den skulle vara.

Det dök upp två Göteborgare på ön mot slutet, vilket var trevligt, men när ursprungsbefolkningen åkte hem blev jag ändå lite deppig. Nina och italienske Mauro åkte på fredagen, sedan var det ett segt dygns väntan på att jag själv skulle ta mig vidare.

Långsvansbåt igen (vi såg en delfin!), sedan minibuss till Trang, och där lunch med Kenny, Nils und Inga i väntan på nästa minibuss till Koh Lanta. Det hann bli kväll innan jag var framme vid min bungalow, men där väntade Mia med familj, fint återseende!

Sedan följde en veckas familjehäng. Vi möttes upp vid det ljumma havet vid tiotiden, hängde där ett par timmar, byggde sandslott och badade och gick sedan hem till deras lägenhet. Lätt lunch lagades, eller hämtades från garaget på andra sidan vägen som reparerade tuk-tuks och kokade indiska grytor. Poolhäng på eftermiddagen, Lilly och Signe blev duktigare på att simma för varje dag. Om kvällarna åkte vi in till Saladan från vår Klong Dao-strand, eller till Long Beach, och letade upp olika restauranger. När barnen somnat satt vi på Mias och Rickards balkong, drack breezers och njöt av att vara just där vi var. Sedan gick jag de 200 metrarna hem till mitt, och undvek att trampa på kackerlackorna på vägen.

Det enda som bröt rutinen var en snorkeltur en dag, till Koh Rok. Knastervit sand, som potatismjöl, och fina rev. På hemvägen stannade vi vid mangroveträsk och tittade på apor. Mia och jag tog oss dessutom tiill ett spa en dag, och fick manikyr/pedikyr. Lite tveksamt målade naglar kanske, men lyxigt kändes det ändå. Och så lät jag förstås små thaifötter trampa på mig under en timmes massage vid vågskvalp.

Kom hem smutsbrun, och avslappnad. Ryggraden som en piprensare. Är inne på min andra jobbvecka, kursstart med allt vad det innebär, ändå känns det som att jag fortfarande har en hälsosam distans till jobbet. Det är fantastiskt att ha möjlighet att resa, jag skulle önska att alla fick göra det.

Nu ska vi se vad vi kan göra av den där motivationen jag känner efter hemkomst. Ska hitta något sätt att kanalisera den.

Måndag den 10 mars 2014

En månads bloggpaus.

Datorn, den lille Asus, gav upp. Vi har slarvat oss jorden runt tillsammans, han har varit tapper men nu hade till sist vulkanisk sand och saltvatten övermannat honom. Han tog inte längre laddning från adaptern; inte bara ett välkänt märkesproblem utan även dyrt och osäkert att laga. Sorgearbetet är redan påbörjat, jag ska skaffa en ny, men jag lyckades efter mycket om och men och en rejäl tuss maskeringstejp att blåsa liv i honom tillräckligt länge för att spara över allt. Om man hittade _exakt_ rätt läge, vilket man gjorde under 30 sekunder var 5:e minut, och pressade in strömkabeln så knogarna vitnade samtidigt som tejpen höll adaptern på plats så sög den faktiskt i sig lite ström. Jag är så löjligt tacksam över det!

Nu är han helt död, men allt är sparat på externa hårddisken och Asus får somna in på riktigt. Jag måste få bättre snurr på säkerhetssparandet, var nöjd tidigare när jag gjorde det var tredje månad eller så, men det är ju alls inte tillräckligt. Kanske kan ha det som rutin den sista varje månad, när räkningarna betalas så sparas även det som jag samlat på mig under månaden. Nu låg det tusentals bilder och ett halvt bokmanus på laptopen, somligt fanns sparat men inte allt, hann få lite andnöd där innan jag fick över allt.

Som tur var fick jag i samma veva en jobbdator som jag kunde ta hem, men tror ni att den accepterade min nätverkskabel som lina rakt ut på cybermotorvägen? Nej nej, det vore för enkelt. Den låg bara där, och trilskades. Något med VPN-klienten tänker jag mig.

Dessutom gav TVn upp också, såklart. Det visade sig så småningom bero på att stadsnätet gjort något skumt utan att meddela, efter en timme i supporten hade jag nytt IP-nummer och lade på med instruktionen att starta om box och dosa var 15:e minut tills jag hade kanalerna tillbaka. Det tog ytterligare tolv timmar, sedan var allt återställt.

En fullkomligt analog helg alltså, där i mitten av februari, och jag har väl aldrig varit så produktiv. Som tur är har jag ju fritidsintressen som bara kräver papper och pennor. Lyssnande på radio, ritade apor och läste böcker. Hälsade på hos Vårflodsfolket. Det gjorde mig gott att vara utan dator och TV en helg, ska nog införa Amish Nights med helt skärmfria kvällar.

Spridda skurar:

Hälsade på i Krokslätt en kväll, promenerade in till Brunnsparken i den halvmörka kvällen.

Det stormade till och från de där veckorna, mitt balkongbord var inslaget i en IKEA-kasse som skydd mot vätan men den kassen tycks nu ha fått vingar.

Det var fullmåne och helt överjävligt svårt att sova.

Föreläsning av den helt enastående Dan Josefsson, om Tomas Quick-härvan. Jag blev rädd, och imponerad, och övertygad om att boken måste införskaffas.

Var på Aftonstjärnan för första gången någonsin, med två kollegor. En slurk vin på hotellet vid vattnet innan, sedan kvällsfika på bions café och så film: Återträffen.

Hjälpte till att flytta Kvistfamiljen från Majorna till Kyrkbyn – alla ska till Hisingen! Det är i alla fall min plan. Är enormt nöjd med att det numera bara är tio minuters promenad mellan våra postlådor.

Vispen var ljuvlig som vanligt, sprang runt som en virvelvind men hann mysa i soffan också, och dela ut kramar. Bosse och Iris var där, och liten Tyra, och Lina. Maria, Johanna och Emma stannade kvar i huset med barnen medan vi andra (jag, Mattias, Peter, Fredrik, Åsa & Ivan) bar kartonger och möbler in och ut ur flyttbilen.

Lyssnade andäktigt på stafetten från Peters mobil, stående i nya hallen, med hela flyttgänget uppdelat på två våningar. Vi frös fast i två minuter, hörde Kallas spurt och vrålade ”Jaaaa!” när OS-guldet togs. Sedan fortsatte flytten. Hissen var starkt opålitlig, stannade när den kände för det men fungerade med ett nödrop under hela dagen. Och nu bor de här, alldeles nära mig.

Hade tänkt gå på föreläsning av Bea Usmaa också, om hennes efterforskningar som resulterat i bok om Andréexpeditionen, men jag tvingades avboka på grund av tidsbrist. Minns att min pappa var fascinerad av det där, när vi var i Gränna och han hade chans att gå på Andrémuséet. Jag gillar multibegåvade Bea; hon är läkare, illustratör och författare. Och hon höll säkert en bra föreläsning.

Brunchat med Rambergsgänget, alltid en ljusglimt.

Och så har det apokalyps-snöat. Stora, glesa flingor singlade sakta till marken, det såg ut som aska efter ett vulkanutbrott. Jag stod på balkongen och betraktade det tysta.

Så. Inget särskilt har hänt. Men sedan hände något. Cliffhanger!