Lördag den 16 mars 2013

Lindgården brann ned inatt. Bara ett hus kan man tycka, ett församlingshem i en barndomsstad, men det var mer än så. Det har pratats om ett andra vardagsrum, en fristad, frizon, och det var allt det.

 

Jag ägnade merparten av mina tonår där. Hittade dit som barn, hittade tillbaka vid 14 och stannade till 19.  Under några år regerade vi Under Ytan, jag och vännerna. Jag tänker ibland på vilket tålamod de hade med oss, all uppmuntran vi fick. Extraföräldrar, som periodvis såg oss mer än våra egna föräldrar gjorde. Vi bodde hemma, men vi levde på Lindgården.

 

Massor hände innanför de där väggarna. Band repade, läger hölls, videomaror och datorvakor åt upp hela dygn. Vänner flätades ihop. Det skolades DJ:s, arrades discon, baler, maskerader. Tidningar trycktes, och vattenkrig utkämpades bland enarna. Ibland smög vi in, ibland ut. Där växte vi upp, och ihop, och lämnade sedan plats för andra.

 

Fagersta var litet på 90-talet, och det är bara marginellt större idag. Litet kan vara spretigt, och den där lilla staden behöver en Lindgård. Det är väl snarare förlusten av det som svider mer än alla lägerbilder som gått upp i rök, och filmerna som Milla och jag spelade in på håltimmarna. Förresten hoppas jag att Skrubben sedan länge rensats på allt sånt.

 

Oavsett hur branden startade så får man leva med att den gjorde det. Ibland blir det kortslutning, ett överslag i någon köksattiralj. Ingen skugga ska falla över en felfungerande mixer. Om den däremot har sin början i fingrar som strukit an en tändsticka och sedan sprungit, då hoppas jag att den som handen tillhör får sin mest oroliga natt någonsin.


Kommentarer
Postat av: Åsa o toktassarna

Tycker du ska skicka din text till Fagerstaposten <3

2013-03-16 @ 21:20:03
URL: http://www.toktassarna.com
Postat av: Milla

Det där var den bästa sammanfattningen av Lindgården och dess betydelse som jag läst på hela dagen!

2013-03-16 @ 21:46:44
Postat av: Sayo

Riktigt bra skrivet! Lindgården <3

2013-03-16 @ 21:53:35
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Alma

Tack mina vänner.

Åsa: njaäe, tror inte riktigt att den platsar där. Men jag ska fundera lite.

2013-03-16 @ 22:58:55
URL: http://almadrakeritar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0