Lördag den 26 juli 2014

Oj, det blev ett längre blogguppehåll än jag tänkt. Sommaren kom i vägen.

 

Midsommar firades i år på Brännö, en riktig idyll. Det är något visst med skärgården, och att döma av Saltholmens bryggor tycker resten av Göteborg det också. Vi var ett gäng på nio personer som Malin bjudit in till sin stuga, och det var strålande sol när sillunchen serverades utomhus. Snaps och sånghäften, och vi fick slita oss för att hinna till Brännös eget firande en bit bort. Kom ändå fram lagom tills det var slut, men fick i alla fall spela på det hemmagjorda chokladhjulet - fem kronor för en hel bricka! Stadsborna trodde de hörde fel. Åt vinstchoklad och lufsade tillbaka till stugan. Eftersom det var väl tidigt att börja grilla så tillverkade vi ett kubbspel av yoghurthinkar och en blomspruta. Hade ett litet tag ett saltkar och en oljeflaska på planen också, men de tog grillmästaren tillbaka. Sedan kunde spelet börja. Insåg snabbt att kubb var en materialsport, eftersom vedklabbarna vi kastade gav stickor i kasthanden. På med varsin trädgårdshandske på högerhanden och så var det problemet ur världen. När jag, Kridden och Lotta spelat klart fortsatte kvällen och natten med bubbel i glasen, grillning av enorma köttbitar, två knäckta baginbox, hemgjord glass och skrålande allsång (Stad i Ljus, givetvis). Kröp ned i sovsäcken frampå morgonkvisten. Bra midsommar det där.

 

Följde gjorde ett  par dagar av intensivt jobbande, det är en gåta varje år hur vi kan ha så mycket att göra när terminen är slut, och sedan junis mest efterlängtade: Bråvallafestivalen! Fick träffa Marwas bror Erik, skön kille, och tillsammans med Robin festivalade vi på ett flygfält i dagarna tre. Innan det hann vi med en tur till Söderköping, brände fram över Östgötaslätten i nedcabbad bil medan Marwa och jag grät av skratt i baksätet. Trots att ingen av oss minns vad vi pratade om så är det ett favoritminne från sommaren.

 

Fint festivalväder på torsdagen, vi satt i gräset och ölade, lyssnade på konserter, diskuterade svanktatueringar och hade det bra. Åt churros, massor av churros, och megaburgare.

 

 

 

På fredagen smög sig regnet på, och under lördagen slog det till med full styrka. Blixten slog ned på festivalcampingen och skadade ett par tältare, en drabbades t o m av hjärtstillestånd, och plötsligt var Bråvalla överallt på löpsedlarna och folk hörde oroligt av sig. Läskigt förstås, på grund av vädret hade vi inte åkt in än när det hände. Vi drog runt på stan istället, och köpte på oss nya regnponchos. Just de där kalla, regniga nätterna kändes det finfint att få sova på uppblåsbar madrass på parkettgolv istället för i ett ruggigt tält. Sidvind och isregn till trots såg vi med framgång The Hives, The Offspring, Clutch, Maggio, Bad Religion, Truckfighters och en del annat. Hängde i Norrköpings loungetält, åt mazariner och såg ståuppkomiker. Drack shandy. Jag vill tillbaka nästa år igen.

 

 
 

 

Vinkade hejdå och tog tåget hem till kusten igen, och sedan slog den till; ebolan. Det blev smeknamnet på den influensavariant jag battlade med i en hel vecka efteråt, den kom sjukt olägligt då det var sommarvärme i staden och jag hade massor att göra på jobbet. Istället låg jag under dubbla täcken och hackade tänder, och hostade. Värdelöst. Missade en massa kul den där veckan men så kan det ju vara ibland.

 

Veckan efter hade jag snudd på kommit tillbaka till de levandes skara, och kunde ta ett balkonghäng  med Kridden, och ett altanhäng med Mattias. Hoppade på min semester den 10 juli, och där är vi nu, till imorgon.

 

Jag drog direkt till Visby, och flyttade in hos Hanna och Marielle som jobbat där den här sommaren.

 

 

 

När de jobbade hängde jag vid vattnet, vandrade längs muren, gick guidad vandring, testade caféer, besökte Fornsalen och dokumenterade solnedgången. När de var lediga låg vi i gräset och lyssnade på Sommarpratarna, åt saffranspannkaka, satt på uteserveringar, grillade och såg VM-matcherna hemma i Norr. En mycket bra vecka.

 

 

 

Flög vidare till Stockholm, hängde en stund på Arlanda och tog mig via tåg hem till mamma i Öskevik. Där blev det som väntat ett riktigt sommarkollo, även om det var i varmaste laget. Riktig högsommarvärme, vi orkade inte ens spela kubb eller ro ut med lånad båt. Istället startade varje morgon med ett dopp, det är bara att hasa nedför vår backe och över vägen ned till badet. Det kändes som vi var de första som bröt vattenytan, vi och skrakfamiljen som simmade bredvid. Sedan blev det ett par bad till under dagen för att till sist avsluta med ett kvällsdopp. Jag älskar bad i sjö med mjuk sandbotten! Sorry, hårda klippor och saltvatten, ni är mitt andrahandsval.

 

Förutom bad: grillning, röjning av vedbod, konstrunda i Lindes, två turer till Nora, båt till Alntorps Ö och en tur till Kumla med Lottis & Anders för att lyssna när duktiga PJ spelade; han gillar inte Hellström men hade lagt till Valborg för min skull, sånt blir jag så glad av. Med ynka 2 ½ semestervecka den här sommaren, straffet för att jag drog till Thailand i februari, så blev det viktigt att maximera och få ut det bästa. Uppdraget slutfört, jag känner mig lugn och fin, och återhämtad. Har tusen idéer om projekt för hösten, de flesta involverar penslar, tuschpennor och lera. Har precis styrt upp Instagram och skaffat två konton där, ett privat och ett där jag kan lägga upp sådant som får liv vid skrivbordet. Vi får väl se vilken disciplin jag kommer att ha.

 

Åter i stan alltså. Kom hem till ett kylskåp fyllt av frukostmat, Petra och hennes familj lånade lyan under Gothia Cup och som tack fick jag bland annat det. Just vad man vill ha när man hamnat i tågkaoset och det tagit sex timmar istället för tre att ta sig hem, det där rostade polarbrödet har aldrig smakat bättre.

 

Väl här har jag ansvar för att vattna en trädgård och en katt i en vecka. Jag gillar båda uppdragen.

 

 

Kommentarer
Postat av: Sayo

Stad i ljus är en ypperlig allsångsdänga! Framförs bäst efter en pava vin eller motsvarande. Många korridorsför- + efterfester har denna fina låt framförts.

2014-08-01 @ 18:03:36
URL: http://sayo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0