Lördag den 9 januari 2016

... och hej London! Jag bor här nu.

 

 

 

Backade ut ur lägenheten igår, dammsög upp mina egna fotspår och såg att sopbilen käkat upp min säng under natten. Bra.

 

Stadsbuss, flygbuss, RyanAir, tåg, tunnelbana. Från dörr till dörr på 7 timmar, och de där 40 kilona som kändes så ynkliga när jag packade blev bara mer och mer svårsläpade i takt med att ryggsäcken tröttnade på att hålla sig upprätt. Jag visste inte alls vad jag skulle vänta mig när jag kom fram, men redan i dörren stötte jag på kommunikatören Åsa. Jag kom visst lagom till en eftermiddagsfika, så över en kopp kaffe fick jag hälsa på volontärerna Astrid och Ella, kyrkomusikern Carina, husmor Alex, volontären Kickan, vaktmästaren Jacob och ekonomichefen Ulrika. Ett perfekt avstamp ju, och ett jättetrevligt gäng, kände mig hemma direkt. En rundtur i kyrkan, och sedan flyttade jag in i mitt rum nästan högst upp i huset. Granne med Alex, och här finns allt jag behöver. Ett minikök, en toalett med dusch, en säng, några byråar och en hylla. En TV som mest flimrar och envisas med att endast visa sportkanalen riktigt skarpt, slänger eventuellt ut den. Fyra stolar och två sängbord, overkill, det åker också ut om jag hittar andra platser att ställa det på. Michael kom över och sa hej, jag ska bo in mig lite och se vad jag saknar, därefter åker vi till IKEA och kompletterar. Himla bra, jag har påbörjat en lista: ett smalt bord att ha som kombinerat skrivbord och matbord samt en tjock bäddmadrass, sängen är aningen mjuk. Tänk leverpastej.

 

Gav mig sedan utan karta men med muntliga instruktioner ut i kvarteret för att leta upp en matbutik. Hittade Waitrose, det kommer att bli en favorit. Det var mörkt och regnigt och alldeles underbart att gå där medan röda dubbeldäckare susade förbi och veta att det här numera är hemma! Det känns märkligt och väldigt, väldigt spännande. Jag hade en dipp alldeles innan jag åkte då jag saknade allt och alla utan att jag ens hunnit lämna stan, och igår var det tydligen vännernas tur. Suzana skickade bildbevis på att hon grät av saknad, Staffan var deppig och jag fick mail och meddelanden från exkollegor fulla av hjärtan och gull. Myste lite över att det inte bara är jag som saknar, det känns ju fint på något vis, och distansklappade lite på dem allihop. Nu kör vi London ett tag tänker jag, det blir bra.

 

Imorse vaknade jag upp, varm under min fleecefilt, och slogs av tanken: är det det här rummet jag ska vakna i nu några år framöver?

 

Frukosten var en efterrätt, så går det när man bekantar sig med nya mejerihyllor. Det jag tog för krusbärsyoghurt var fruktkompott, youghurt och vispad grädde ihopblandat. Gott men fel. Stack in huvudet i kyrkan och sa hej till Carina, tog vägen om Alex och tjejerna i caféet där bullbaket var i full gång och klev sedan ut genom porten.

 

Ägnat hela dagen åt att traska runt på gatorna och lära känna dem. Marble Arch och Oxford Street ligger bara tio minuter bort, hade inte fattat hur centralt kyrkan ligger, och därifrån fortsatte jag ned till parlamentet. Följde Themsen österut, hade siktet inställt på Pret A Manger men där var fullt, blev Starbucks istället. Överallt bara vänligt folk, min fördom om London besannas. Har hört andra säga motsatsen men jag har helt omvänd erfarenhet. I spärrar, butiker och på gator, idel vänligt. Såhär ett dygn in... Kryssade mellan turistklungor och försökte känna mig som Londonbo, gick hyfsat. Noterade lyckligt stort och smått, sådär som man gör när man är nyinflyttad. Älskar till exempel hur den lilla chihuahuan med kläder på sig hette Nigel, och hur så många pubar är inbäddade i grönska, och alla fina taxibilar. Regnsjukt, med sporadiska solglimtar och regnbågar, och tio plusgrader mitt på dagen. När jag lämnade Göteborg blev det spår i snön efter resväskans hjul, och jag huttrade i busskursen. Saknar kanske inte just precis det.


Kommentarer
Postat av: Sayo

Ha ett suveränt äventyr! Jag var med och lussade i svenska kyrkan i London 2009. Om ni har en himlans trevlig yngre präst som var där 2009 så var jag med i gänget som följde med honom och spontan-lussade på en middag efteråt. Suveränt kul grej!

2016-01-09 @ 21:46:13
URL: http://sayo.blogg.se
Postat av: Mia

Det känns så skönt att du är på plats! Kram

2016-01-09 @ 21:58:38
Postat av: Eirin

Det låter som om du och London kommer trivas i hop! Så glad du har hittat Waitrose! Värkdens bästa mattaffär ♡ Kram

2016-01-09 @ 22:57:25
Postat av: Anonym

Att Tv:n bara visar sport tar jag som ett omen, kommer snart!

2016-01-10 @ 00:18:27
Postat av: Staffan

Sotis. Inte på allt, men det mesta. Lycka till nu bästaste Anna och njut av varje steg. Vi ses!

2016-01-10 @ 23:53:03
Postat av: Låter härligt att du hittat dit nu! Ska bli kul att följa! Kram

Låter härligt attduI hittat dit! Ska bli kul att följa! Kram

2016-01-11 @ 06:56:55
URL: http://litelangre.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0